STAČÍ TUŽKA A PAPÍR - hry


Piškvorky

O této hře se může říci, že je to historická klasika, protože její vznik se dá dohledat ve starověké Číně. Nejen mezi dětmi je stále oblíbená.

Dvě armády stojí proti sobě na bitevním poli a vrhají se do boje. Čtverečkovaný papír začínají zaplňovat křížky a kolečka. Snažíme se je poskládat tak, abychom měli pět symbolů vedle sebe, pod sebou nebo diagonálně, a zároveň blokujeme pokusy soupeře. Na papíře se odehrává velká taktická bitva a my šroubujeme mozkovou aktivitu na maximum, abychom vyzráli na protivníka.

Snažíme se obklíčit nepřátelské vojsko a postavit neproniknutelnou zeď z našich bojovníků. Cílem k úspěchu je zvolit dobrou strategii, udržet pozornost a odhalit všechny finty soupeře. Čím častěji piškvorky budeme hrát, tím napínavější souboje se dají očekávat.

Námořní bitva

Papír se mění v mořskou hladinu. Připlouvají první lodě - to si připravujeme papírovou hrací plochu pro námořní bitvu. Nejdříve si vytyčíme bitevní pole o velikosti 10 x 10 čtverečků a do něj si zakreslíme deset plavidel ve čtyřech velikostech (rozměr hrací plochy, počet a typ plavidel si můžeme upravit). Řádky si označujeme písmeny a sloupce čísly.

Všechny lodě jsou na bojišti a námořní bitva začíná. Snažíme se uhodnout, kde se skrývají protivníkovy lodě, a hlásíme souřadnice. Pal na A5, zásah. Soupeř střílí na D3, nic. Do plánku s našimi plavidly zakreslíme soupeřovy pokusy a zásahy a do druhého zaznamenáme své výstřely a trefy. Cílem hry, která vznikla ve Francii v době první světové války, je potopit všechny soupeřovy lodě dřív, než on zničí ty naše.

Šibenice

Na šibeniční vrch za městem stoupá průvod. Právě se tam staví nová šibenice. Královští biřicové hledají tajného špeha, který se vydává za posla některé ze sousedních zemí. Jediná šance, jak se vyhnout šibenici, je znát tajné heslo.

Na tuto rychlohru postačí jakýkoliv blok a tužka. První z hráčů určí heslo (slovo) a na čistý papír napíše místo každého písmene ve slově jednu čárku. Soupeř se snaží slovo uhodnout. Správně zvolená písmena se zapíší na čárky, za každé špatné se nakreslí kousek obrázku znázorňující šibenici a oběšence. Znáte tajné heslo, nebo ho dokážete včas rozluštit a vyhnout se šibenici?

Město, jméno, zvíře, věc

Ocitáme se v televizním studiu ve vědomostní soutěži. Soupeři se staví ke svým pultíkům a čekají na zadání úkolu. Každý se bude snažit nasbírat maximum bodů.

Hra s názvem "Město, jméno, zvíře, věc" je ideální na procvičování mozkových závitů nejen v době prázdnin. Použijeme nejlépe čtverečkovaný papír, který nám pomůže načrtnout jednoduchou tabulku. Sloupečky v čtverečkovaném bloku nadepisujeme podle zvolených kategorií - například: město, jméno, zvíře, rostlina, řeka, věc. Jeden z hráčů nahlas vysloví počáteční písmeno abecedy a v odříkávání abecedy pokračuje potichu. Po chvíli ho zastavíme. Podle písmene, kde odříkávání abecedy skončilo, začneme s vyplňováním tabulky. Hráč, který první vyplní všechna políčka v řádku, řekne stop. Všichni přestanou psát a vyhodnotíme výsledky kola a rozdělíme body. Za kategorii, kterou vyplnil pouze jeden hráč, přidělíme 15 bodů, pokud má vyplněno více hráčů jiným slovem, započítáme 10 bodů a za shodné odpovědi získávají soutěžící bodů pět.

Rozhoduje nejen rychlost, ale také bohatá slovní zásoba. Snažíme se vyplňovat políčka rychle a volit slova, která ostatní nenapadnou. To je ta správná cesta k vítězství. Po odehrání předepsaného počtu kol si body sečteme a určíme výsledky naší domácí televizní soutěže.

piškvorky šibenice-hra

námořní bitva - lodě jméno město